Tilbake til Forskning

Screening av psykiske lidelser hos studenter: Hvor godt fungerer HSCL?

Tittel

Assessing Diagnostic Precision: Adaptations of the Hopkins Symptom Checklist (HSCL-5/10/25) within Tertiary-Level Students in Norway

Forfattere

Børge Sivertsen, Jens C. Skogen, Anne Reneflot, Marit Knapstad, Otto Robert Frans Smith, Leif Edvard Aarø, Benedicte Kirkøen, Bengt Oscar Lagerstrøm, Ann Kristin Skrindo Knudsen

Over hele verden opplever studenter i høyere utdanning en økning i psykiske problemer, spesielt angst og depresjon. For å screene for disse tilstandene brukes ofte Hopkins Symptom Checklist (HSCL) i tre versjoner: HSCL-25, HSCL-10 og HSCL-5. En oppfølgingsstudie av SHOT2022 undersøkte i 2023 hvor godt disse spørreskjemaene fungerte ved å sammenligne dem med et selvadministrert diagnostisk instrument, Composite International Diagnostic Interview (CIDI). Studien inkluderte 5 568 studenter. Forskerne fant at de beste grenseverdiene for å oppdage alvorlig depresjon eller generalisert angstlidelse med HSCL-25 var 1,96 for menn og 2,20 for kvinner, noe som ga en god balanse mellom sensitivitet (evnen til å korrekt identifisere de med lidelsen) og spesifisitet (evnen til å korrekt identifisere de uten lidelsen). Lignende resultater ble funnet for HSCL-10 og HSCL-5. Likevel viste alle versjonene av HSCL noe høyere forekomst av disse lidelsene sammenlignet med CIDI-gullstandarden. Forskerne konkluderte med at selv om HSCL er nyttig som et screeningsverktøy for å identifisere studenter som kan ha behov for videre vurdering, er det mindre nøyaktig for å fastslå den eksakte forekomsten av disse lidelsene. De anbefaler derfor at fremtidige versjoner av HSCL inkluderer vurderinger av funksjonell svekkelse for bedre å samsvare med kliniske diagnosekriterier.

Gå til artikkel
Gå til SHoT 2022Full rapport i PDF

SHoT 2022


Kontakt oss

Eva Moshuus, sekretariatet i SHoT

eva.moshuus@sio.no

Det finnes mange typer cookies. Våre brukes til å gjøre denne nettsiden bedre.
Godtar du dette? Da kan du bare fortsette å bruke siden som normalt.