Hvordan går det med studenter som har vokst opp i fosterhjem?
Tittel
Academic Performance, Health and Support Needs: Comparing Foster Care Alumni and Peers in Higher Education in Norway
Forfattere
Stine Lehmann, Mari Hysing og Børge Sivertsen
Denne artikkelen fra SHOT2022 undersøkte hvordan studenter som har vokst opp i fosterhjem, klarer seg i høyere utdanning. Målet var å få bedre innsikt i hvordan barndomserfaringer påvirker helse, trivsel og studieprestasjoner i voksen alder. Resultatene viser at studenter med fosterhjemsbakgrunn skiller seg ut på flere områder. De rapporterer høyere nivåer av psykisk stress, lavere livskvalitet og større økonomiske vanskeligheter sammenlignet med andre studenter. I tillegg opplever de oftere ensomhet og utfordringer med sosial integrasjon. Disse faktorene kan bidra til økt risiko for frafall fra studiene.
Til tross for utfordringene er det viktig å merke seg at mange tidligere fosterbarn klarer seg godt. Studien fremhever betydningen av å støtte denne gruppen gjennom tiltak som økonomisk hjelp, bedre tilgang til psykisk helsehjelp og styrking av sosiale nettverk. Slike tiltak kan bidra til å jevne ut forskjeller og sikre at flere studenter med fosterhjemsbakgrunn får like muligheter til å lykkes i høyere utdanning. Forskerne bak studien oppfordrer til økt oppmerksomhet rundt denne gruppen og bedre tilrettelegging, slik at tidligere fosterbarn kan oppleve en tryggere og mer inkluderende studietid.
Gå til artikkel