Tilbake til Forskning

Søvnvansker og selvrapporterte skoleprestasjoner

Tittel

Insomnia, sleep duration and academic performance: a national survey of Norwegian college and university students

Forfattere

Øystein Vedaa, Eilin K. Erevik, Mari Hysing, Amie C. Hayley og Børge Sivertsen

Hensikten med denne artikkelen var å undersøke sammenhengen mellom søvnvansker og selvrapporterte skoleprestasjoner blant norske høyskole- og universitetsstudenter. Søvn ble operasjonalisert ved kort søvnlengde og oppfylling av diagnosekriterier for insomni, mens skoleprestasjoner ble målt gjennom antall stryk ved eksamen, samt forsinket studieprogresjon. Resultatene viste at insomni var assosiert med en betydelig høyere risiko for både eksamensstryk og forsinket progresjon. Når det gjaldt søvnlengde, ble det funnet en kurvelineær (U-formet) sammenheng med dårlig skolefunksjon: både svært kort og lang søvnlengde hang sammen med stryk og forsinket progresjon. Det konkluderes med at både god søvnkvalitet og tilstrekkelig søvnkvantitet er viktig for god akademisk funksjon i høyere utdanning.

Gå til artikkel
Gå til SHoT 2022Full rapport i PDF

SHoT 2022


Kontakt oss

Eva Moshuus, sekretariatet i SHoT

eva.moshuus@sio.no

Det finnes mange typer cookies. Våre brukes til å gjøre denne nettsiden bedre.
Godtar du dette? Da kan du bare fortsette å bruke siden som normalt.